کد مطلب:284351 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

عدالت در فرهنگ
دانستن، شناخت و رشد علمی و فرهنگی حقی همگانی است؛ ولی در نظامها و حكومت های دنیا امكانات آموزشی به طور یكسان برای همه اقشار فراهم نیست و همیشه اینگونه بوده كه عدهای خاص امكان رشد و تعالی آموزش دارند و البته این عادلانه نیست. از آثار عدالت مهدوی آن است كه همه طبقات، از هر نژاد و ملیتی و بدون هیچ گونه تبعیض، میتوانند در زمینههای فرهنگی فعال بوده و مدارج علمی را طبق قابلیت و استعداد خود بپیمایند.

در نظام دادگستر امام مهدی (عج)، با توجه به اینكه علم و دانش رشد فزایندهای دارد، آنها كه در جوامع مختلف از این موهبت الهی محروم بودهاند میتوانند از علم و دانش بهره فراوان گیرند؛ برای مثال زنان كه در جوامع گوناگون محرومیتهای بسیاری را چشیدهاند و از جمله در ساحت علم و فرهنگ مورد بیمهری قرار گرفتهاند، در دولت مهدی به جایگاه والایی از دانش دست مییابند.

در روایتی درباره روزگار مهدی (عج) آمده است:

«و تؤتون الحكمة فی زمانه حتی ان المراة لتقضی فی بیتها بكتاب الله و سنة رسول الله». [1] .

در دوران او، شما از حكمت برخوردار میشوید؛ تا آنجا كه زن در خانه خود، برابر كتاب خدا و روش پیامبر (ص) قضاوت میكند.

بعضی روایت بالا را اینگونه ترجمه كردهاند كه دانش بعضی از زنان در عصر حاكمیت مهدی (ع) به اندازه ای است كه در درون منزل با استنباط شخصی (همچون مجتهد علوم دینی) به انجام تكالیف شرعی می پردازند. در این صورت، اوج رشد و تعالی فرهنگی و آموزشی زنان معلوم میشود. و اگر به معنی قضاوت هم باشد، باز هم حكایت از همان تعالی و ترقی است؛ زیرا كه امر قضاوت از امور بسیار مهم بوده و نیاز به دانش بسیاری دارد.


[1] بحارالانوار، ج 52، ص 352.